Schoolfeest: een feest op school. De school op stelten. Een heus circus…
Dat viel er dit schooljaar te beleven in de Vrije Centrumschool Marke.


Al vanaf het begin van het schooljaar maakten we de leerlingen via verhalen en kleine tipjes warm voor het circusgebeuren. Links en rechts een diabolo, de afbeelding van een clown, een circustent, een flip ’n flyer, een éénwieler op de speelplaats,… Vanaf november werd dan de echte start van ons jaarproject gegeven. De leerlingen, zowel lager als kleuters, kregen een heuse circusvoorstelling van meester Ward en circusdirecteur Dennis en gingen nadien direct aan het oefenen. Vooral de leerlingen vanaf het derde leerjaar verkenden de verschillende technieken en gingen op zoek naar hun eigen talenten. Tegen begin december koos elke leerling dan een eigen techniek waar hij of zij in verder ging. Samen met hun begeleidende leerkracht én met de tips van circusdirecteur Dennis verlegden ze menig maal hun eigen grenzen. Al gauw vlogen de diabolo’s, sjaaltjes, Chinese bordjes,… ons om de oren tijdens de vrije momenten. De menselijke piramides werden van langs om hoger en steviger,… en ook het eigen vertrouwen en de trots over wat ze bereikten groeide met de dag.

En toen… zondag 5 maart ’23. Een grote tractor rijdt het terrein naast de school op, met in z’n kielzog twee grote aanhangwagens met materiaal en een tentzeil. In een drietal uur staat er op het terrein een heuse circustent met arena én een tribune voor 350 mensen. De komende week groeit het enthousiasme bij de leerlingen. Ze vallen van de ene verbazing in de andere: hoe leven Eef, Dennis en hun 4 kinderen rondom de circustent, hoe zit een circusvoorstelling in elkaar,… Zelf mogen ze ook oefenen in de grote tent. Op donderdag volgt dan een heuse generale repetitie waarin de leerlingen elkaars optredens te zien krijgen. Wat wordt er met bewondering naar elkaar gekeken, gelachen, genietend van elkaars talenten.

Als hoogtepunt van dit gebeuren, volgde het echte schoolfeest: de 3 circusoptredens voor familie en vrienden. De tent zit 3 keer bijna tot de nok gevuld. De ene groep na de andere neemt plaats in de piste: leeuwen, clowns, flip ’n flyers, popcorn, diabolo’s, een stoelendans, krachtpatsers, koorddansers, evenwichtskunstenaars, goochelaars, Chinese bordjes, acrobaten en gymnasten, jongleurs, flowersticks, oosterse danseressen, slangenbezweerders, een zwaardengooier en een vuurspuwer… Allemaal passeren ze de revue. Met een slotlied waarbij iedereen maar net in de piste past om met een daverend applaus, moe maar voldaan, het feest in school verder te zetten.

Een schoolfeest dat niet zomaar een doorsnee schoolfeest is. Een schools gebeuren waarin de leerlingen zichzelf beter leren kennen op een talentvolle manier, los van de schoolboeken en leerstof, maar met heel veel zin voor leefstof! De leerlingen leren binnen hun groepje samenwerken, elkaar aanmoedigen, iets voortonen, letterlijk en figuurlijk vallen en opstaan, leren doorzetten. Ze hebben geleerd dat het circusleven ook betekent dat je telkens opnieuw moet herbeginnen: tent opbouwen, voorstelling uittekenen, genieten, maar ook vertrekken in het holst van de nacht, afscheid nemen,…

We mogen stellen dat zo’n groots schoolfeest voor iedereen een unieke belevenis is, dat ze nooit of te nimmer zullen vergeten. En wij als leerkracht, ouder, familie… wij keken er naar en konden trots genieten van onze kampioenen!