Scola investeert fors in haar scholen!

 

Scola gaat de komende jaren fors investeren in al haar scholen.

Onderwijs is net zoals andere sectoren onderhavig aan de tand des tijds, maar ook onderhavig aan de maatschappelijke evoluties.

Scola is zich daar hard van bewust en kiest ervoor om op alle niveaus de juiste accenten te leggen. 

Daarom investeert Scola de komende jaren in 3 belangrijke pijlers:

  • Infrastructuur gecombineerd met groene energieoptimalisatie
  • ICT
  • extra personeel

Infrastructuur gecombineerd met groene energieoptimalisatie:

In totaal investeert Scola de komende 2 jaar 2,3 miljoen euro in haar gebouwen. Dit gaat over nieuwbouw, renovatie en enkele kleinere werken van verfraaiing van de gebouwen;

  • In Rodenburg plaatst Scola een nieuw gebouw voor de uitbreiding van enkele klassen.
  • In Sint-Vincentius te Bissegem wordt het voormalig klooster gerenoveerd tot een multifunctionele ruimte voor de school én tot een thuisbasis van de vzw Scola met moderne bureaus en vergaderruimtes. Dit wordt het kloppend hart van de vzw!
    Ook het afdak op de speelplaats en een deel van de ramen worden vernieuwd.
  • In ’t Biekorfje in Aalbeke zijn een deel van de ramen aan de beurt.
  • In Sint-Theresia te Rollegem is de uitbreiding van een nieuwe klas in uitvoering.
  • In de Vrije Centrumschool te Marke wordt het volledige ICT-netwerk opnieuw aangelegd in combinatie met enkele nieuwe verfraaiingswerken.
  • In de basisschool te Bellegem worden enkele verfraaiingswerken uitgevoerd.
  • In De Kindervriend te Rollegem worden in samenwerking met het MFC belangrijke uitbreidingswerken uitgevoerd.

Scola trekt hier ook de kaart van de groene energieoptimalisatie. Naast de reeds bestaande installaties heeft Scola ruim 80 000 euro extra geïnvesteerd in 2020 in zonnepanelen en dit in 4 van haar 9 scholen. 6 van de 9 scholen beschikken reeds over zonnepanelen. De ecologische voetafdruk van Scola vermindert daardoor aanzienlijk én het is ook beter voor de financiën!

 

ICT:

ICT-technologie is de laatste jaren sterk geëvolueerd. Oude toestellen moeten worden vervangen en nieuwe technologieën bieden uitdagingen voor de toekomst.

Ook hier kiest Scola voor de digitale snelweg!

De laatste jaren is de werking van Scola volledig aan het digitaliseren. Jaarlijks spendeert Scola meer dan 15 000 euro aan digitale software om de werking volledig te optimaliseren.

Daarnaast heeft Scola meer dan 120 000 euro geïnvesteerd in nieuwe digitale borden én in de aankoop van 200 computers en laptops voor de leerlingen. Ook zij mogen de digitale snelweg niet missen.

Directies en leerkrachten worden jaarlijks meermaals getraind in het omgaan met deze technologie.

 

Extra personeel:

Scola telt ongeveer een 300-tal medewerkers en meer dan 2 000 leerlingen.

Scola kiest ervoor om de middelen van de overheid zo veel mogelijk in te zetten in de scholen.
Om de eigen werking te optimaliseren, bekostigt Scola jaarlijks meer dan 50 000 euro in extra personeel voor de werking van Scola. 

Het extra personeel wordt ingezet voor de ondersteuning van de administratie en in de ondersteuning van de ICT-coördinatie. Zo krijgen de directies meer ademruimte voor hun echte taak.

 

Scola wil op deze manier de toekomst van haar onderwijs garanderen!

Nieuwe directeur voor De Sprong

Het bestuur van Scola vzw heeft beslist om mevrouw Els Cosaert aan te stellen als nieuwe directeur van De Sprong, en dit als opvolger van mevrouw Hilde Malfrère, die op 1 september 2021 op pensioen gaat.

Els is gestart als leerkracht ASV in De Brug type 1 en heeft jarenlang ervaring opgebouwd in bijzonder onderwijs als GOK- leerkracht ( Gelijke Kansen Onderwijs) en als BLOA- leerkracht ( bijzondere leerkracht opvoedkundige activiteiten).  Zij werkte ook mee als beleidsmedewerker in de Sprong. 

We wensen Els  heel veel succes toe  met deze nieuwe uitdaging en hopen dat zij het beleid op een uitstekende wijze zal verder zetten, in samenwerking met de collega  directeurs  van Scola.   

Coördinerend directeur met 

pensioen.

Christine gaat, Peter komt…

 Op 1 november ging Christine Van Praet (62), coördinerend directeur van scholengroep vzw Scola met pensioen. Ze wordt opgevolgd door Peter De Graeve (56). Christine Van Praet startte drie jaar geleden als voltijds coördinerend directeur (codi) van op dat moment twee scholengemeenschappen die zouden samenvloeien in scholengroep vzw Scola. Ze combineerde tot dan haar functie als schooldirecteur van de Vrije Centrumschool Marke (VCSM) met een coördinerende functie voor scholengemeenschap Klavertje Vier. 

Christine

Samen met haar man Hendrik Vandekerckhove woont Christine in Marke. Het koppel heeft met Karen, Michaël en Steven drie kinderen en er zijn drie kleinkinderen.

Ze begon haar loopbaan in de Vrije Centrumschool in Marke en deed zo’n tien jaar interims voor ze benoemd werd. Naast onderwijzeres in verschillende leerjaren was ze ook catechiste, taakleerkracht en gaf ze sport. Ze gaf ook les in het bijzonder onderwijs. Na 22 jaar lesgeven was ze 16 jaar directeur van VCSM, waar ook Het Kleuterbos een afdeling van is. Sedert het begin van de scholengemeenschappen in 2003 deed ze al coördinerend werk voor scholengemeenschap Klavertje Vier die in januari 2018 samensmolt met scholengemeenschap De Wijngaard tot scholengroep vzw Scola, die scholen uit Aalbeke, Marke, Bellegem, Bissegem, Rollegem en Kortrijk omvat. Op 1 november ging Christine met pensioen. “Ik zal de goede raad van iedereen opvolgen en eerst tijd nemen om te genieten. Er liggen alvast stapels boeken op me te wachten. Ik lees graag maar had nooit veel tijd om gewone boeken te lezen. Ik las alles over onderwijs, maar dat boeide me even veel.” Christine vertelt dat ze wel al ingeschakeld werd in de vormelcatechese op Rodenburg in Marke, waar ze al 18 jaar ondervoorzitter van het parochiaal wijkcomité is. Christine houdt van breien, haken, naaien, knutselen, schilderen en boetseren. Fietsen doet ze ook veel.

Peter

Christine wordt opgevolgd door Peter De Graeve uit Drongen. Peter is gehuwd, vader van twee volwassen kinderen Gilles en Jasper. Hij houdt van de Ardennen, biljarten en kijkt graag naar autosport. Peter, die afkomstig is uit Wetteren studeerde in 1987 af als onderwijzer in normaalschool Glorieux in Oostakker. Hij werkte twee jaar in het onderwijs. “Begin juli 1989 ben ik eventjes de privé ingegaan.” Hij deed enkele opdrachten als bediende, ook in het buitenland, werkte in de wereld van de digitale fotografie en is kaaibediende geweest in de haven van Gent. “Toen ik mijn kinderen afzette aan de schoolpoort begon mijn hart te bloeden”, zegt Peter die in 1999 terugkeerde naar het onderwijs. Eerst deed hij een kleine interim in Sleidinge en daarna werd hij leerkracht van het zesde leerjaar in het Sint-Lievenscollege in Gent. In 2005 werd Peter directeur van basisschool Nieuwen Bosch in Gent. In 2011 kwam daar een halftijdse coördinerende functie bij in scholengemeenschap Klaverblad. Dat deed hij tot eind juni. “De laatste maanden heb ik een overkoepelende functie gedaan.”

In de functie van codi voor scholengroep Scola sprak vooral het project zelf Peter aan:

“schoolbestuur, directies en leerkrachten zijn hier volwaardige partners in het hele schoolgebeuren. Door de cellen die hier opgericht werden, waar elk zijn of haar specialisatie heeft, valt het op dat iedereen bij alles betrokken is.” Hij vertelt dat in Gent nu vijf schoolbesturen gevormd werden tot één schoolbestuur. “Bij Scola werkt men daar al drie jaar aan en is er al een vernuftige structuur. Dat er ook buitengewoon onderwijs in de scholengroep zit, is al een uitdaging, maar ook de eindtermen in het onderwijs die weer een andere wending zullen krijgen.” De afstand is geen probleem voor Peter. “Vroeger was ik een klein half uurtje onderweg met de fiets, nu wordt dit een kwartiertje langer met de wagen. De verplaatsing geeft je ook tijd om mentaal al bezig te zijn.”

Steun en houvast voor iedereen

Een coördinerend directeur is de verbinding tussen schoolbestuur, directies en buitenorganisaties. “Beslissingen worden nooit door één persoon genomen en er is telkens een duidelijke communicatie”, aldus Christine. “Ons logisch denken en onze achtergronden spelen een grote rol. Maatregelen toepassen kan je niet altijd voor alle scholen op dezelfde manier. De eigenheid van de scholen is zeer belangrijk!”

Christine en Peter vertellen dat een codi op de achtergrond blijft, maar steun en houvast is voor iedereen. Je doet veel onderzoekswerk en toont het verschil in de weg naar beslissingen die uiteindelijk wel genomen worden op het niveau van het schoolbestuur.

Peter kon al wat inlopen en volgde de verslaggevingen. “Als ik een vergadering moet organiseren over een bepaald onderwerp zal ik niet uit de lucht vallen”, zegt hij. Op de vraag of hij veranderingen zal doorvoeren antwoordt hij “Never change a winning team, but do it your way!” (Tekst Els Deleu, Blits-lokaal)